Online marketing bestaat voor veel organisaties uit het meten en optimaliseren van Google Adwords campagnes op basis van analytics. De gedachte is dat een gedeelte van de betaalde bezoekers zal converteren naar betalende klanten. Zodoende kunnen kleine optimalisaties grote effecten hebben op de bottomline.

Echter vraag ik mij af of de focus op het optimaliseren van Google Adwords campagnes recht doet aan de potentie die online te bieden heeft. Natuurlijk is het belangrijk om Adwords te optimaliseren als je er veel geld neerlegt, maar is dit ook de manier waarop we de klant zo goed mogelijk helpen? Ik kan niet beoordelen wat het meeste effect heeft voor jou persoonlijk, maar overweeg zeker ook onderstaande pull marketing suggesties. Wellicht  zet het je op andere gedachten, waardoor je de online marketing nog effectiever kan inrichten.

  • Service in de vorm van webcare en content creatie
  • Tools in de vorm van applicaties voor op desktop en mobiel en waar relevant verweven met sociale media platformen
  • Co-creatie campagnes die activeren en klanten uitnodigen voor dienstenontwikkeling

Service in de vorm van webcare en content creatie

We zijn maar al te druk bezig met het vinden van nieuwe klanten, maar soms kunnen we door simpelweg te zoeken ook zelf nieuwe klanten vinden. Door je merk, je dienstenportfolio of je branch te monitoren met zoektermen kun je inhaken op de conversatie op momenten dat je besproken wordt. Help mensen verder en je zal geregelt een nieuwe klant verwelkomen.

Tools in de vorm van applicaties voor op desktop en mobiel

Een veel gehoord gezegde over sales is dat een salesman niet probeert te verkopen, maar de ander helpt om te kunnen kopen. Een groot deel in de sales is dus helpen om de ander vanuit zijn/haar context voor te bereiden. Bij veel diensten zijn er een aantal standaard vragen die leiden tot een bekende oplossingen. Is dit het geval? Dan kan een bezoeker al veel zelf voorbereiden en verkennen. Ontwikkel een interactieve tool waarmee de bezoeker zijn persoonlijke oplossing kan verkennen. Maak het interactief, maak het interessant en de bezoeker neemt beter voorbereid contact met je op.

Co-creatie campagnes die activeren en klanten uitnodigen voor dienstenontwikkeling

Veel markten zijn volop in beweging waardoor organisaties hun dienstenaanbod constant moeten blijven afstemmen. In sommige gevallen zal een bedrijf zich zelfs volledig opnieuw moeten uitvinden. Denk bijvoorbeeld aan Yahoo die voorbij gestreefd is door Google, maar ook een nieuwsbranche die kampt met het probleem dat nieuws tegenwoordig vaak gratis naar je toe komt.

Wil je constant voorop blijven lopen? Stem dan geregeld af met je klanten, vraag om input en ontwikkel daarop je diensten. Hoe meer klanten betrokken zijn bij het ontwikkelingsproces hoe eerder zij het zullen kopen. Bijkomstig voordeel is dat de klant tevens als ambassadeur naar de buitenwereld kan optreden. De klant kent het product door en door en kan met trots mededelen dat zij ook meegeholpen heeft in de ontwikkeling.

Natuurlijk is bovenstaande geen extensieve lijst. Heb je zelf ideeën voor pull marketing of mis je essentiële onderdelen? Laat het weten in de comments en ik zet ze erbij.