Sinds 1 mei zijn Facebook apps niet meer social by design

HomeFacebook, marketingSinds 1 mei zijn Facebook apps niet meer social by design

Ik realiseer al enkele jaren simpele tot complexere Facebook apps voor klanten. Ik krijg dan ook vaker de vraag wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn voor het ontwikkelen van concepten. Dat bepaalt in grote mate de creatieve vrijheid voor het ontwikkelen van campagnes en diensten. Onlangs heeft Facebook een grote wijziging doorgevoerd. Gebruik je Facebook login? Dan kun je sinds 1 mei 2015 alleen nog maar jouw vrienden zien die OOK die app gebruiken. Websites en apps die je gebruikte rondom de gegevens van je vrienden zijn eigenlijk niets meer waard.

Waar je vroeger alle vrienden kon bekijken, zie je nu vaak nog maar enkele tot geen Facebook vrienden meer:

 

Zo is er een einde gekomen aan de hoeveelheid aan verjaardagskalender apps, social jobs apps, maar ook aan mijn eigen Facebook dating app MatchTakers. Maar waarom?

Aangescherpte privacy onder vrienden

Facebook heeft zwaar onder vuur gelegen rondom privacy issues en Facebook login voor websites en apps vormde hier een belangrijk onderdeel in. Jij kon tot mei 2015 namelijk ook allerlei gegevens van jouw vrienden gebruiken in (lees: verstrekken aan) andere websites en mobiele apps. Zonder dat jouw vrienden hier iets van af wisten. Je kon zonder problemen hun voor- en achternaam, geslacht en profielfoto gebruiken, maar ook meer persoonlijke gegevens zoals hun relatiestatus en geloofsovertuiging. Zo maakte de dating app MatchTakers slim gebruik van de relatiestatus van vrienden om vrijgezelle vrienden aan elkaar te koppelen.

Naarmate steeds meer apps gegevens van vrienden gingen gebruiken, kwam het privacy issue steeds meer naar voren. Het gevoel van controle en privacy was voor veel Facebook gebruikers weg doordat vrienden hun gegevens aan derden konden verstrekken via Facebook login. Nu dat probleem sinds 1 mei 2015 is opgelost, is het functioneel nadeel dat je geen gegevens meer van al je vrienden op te halen.

Waar zijn al mijn vrienden gebleven?

Ben je de eerste  gebruiker onder je vrienden van een nieuwe app? Dan ziet de sociale omgeving binnen die app er ongeveer uit als onderstaande rode circel:

 

Je begrijpt dat dit het einde betekend voor diensten die juist bestonden om informatie van je vrienden te ordenen en hierop (inter)acties uitzetten.

Vanaf nu kun je alleen Facebook vrienden in een app zien als zij:

  • ook op dezelfde app hebben ingelogd met hun Facebook account; EN
  • bij het inloggen hebben aangegeven hun vriendenlijst te willen gebruiken

Voldoet een Facebook vriend niet aan beide criteria? Dan krijg je die Facebook vriend niet te zien in die nieuwe app van je. Qua privacy is het zo natuurlijk veel beter afgedekt voor Facebook gebruikers die de controle over hun gegevens willen houden. Je werkt met een opt-in per app, alvorens jouw gegevens door vrienden in die app gebruikt kunnen worden. Echter, zoals eerder vermeld, is het voordeel ook een groot nadeel.

Als gebruiker kun je eigenlijk niets meer met de sociale data van je vrienden. Je zal ze eerst stuk voor stuk moeten laten inloggen op de dienst waarbij ze aangeven dat ze hun vriendenlijst willen gebruiken. Hebben jouw vrienden een bepaalde dienst nog niet gebruikt? Dan ben je in eerste instantie helemaal alleen op die dienst.

De hele kracht van sociale context bij de eerste login is hiermee in 1 klap verdwenen. Dit beperkt de mogelijkheden drastisch van diensten en campagnes die op het sociale aspect leunen.

Hoe ontwikkel je nu nog een goede Facebook concept?

Er is een belangrijk creatief deel weggevallen waarop websites, apps en campagnes de gebruiker direct in een sociale context konden zetten. Je kan nog steeds wel iets met die sociale context, maar die kun je nu pas activeren in fase 2. De eerste interactie moet in vanaf nu over de gebruiker zelf gaan, zonder dat hier vrienden voor nodig zijn. Dit kun je simpel houden met een typologie test waarbij de gebruiker 5 stellingen beantwoord en vervolgens deelt, maar dat kan ook iets geavanceerder. Als het de interactie ondersteund of sneller maakt, kun je in de eerste interactie gegevens van de gebruiker zelf uitvragen middels Facebook login. Denk aan het het ontdekken van zwarte vlekken op de wereldkaart op basis van locatie checkins, denk aan het maken van een bucketlist van activiteiten op basis van iemand’s likes of denk aan het creatief vormgeven van een fotoalbum op basis van iemands Facebook foto’s.

Als de gebruiker iets over zichzelf heeft verteld kun je de pagina deelbaar maken. Zo ontstaat er een persoonlijke pagina die interessant is om vrienden bij te betrekken.

Je kunt jouw Facebook vrienden op verschillende manieren bereiken:

  • Deel jouw persoonlijke pagina via een status update, eventueel tag je vrienden hierin
  • Deel jouw persoonlijke pagina met een vriend in de Facebook chat
  • Nodig vrienden uit om dezelfde app te gebruiken met een app invite.

Oh.. en wil je dat alleen vrienden jouw persoonlijke pagina kunnen zien? Dan moeten ze eerst inloggen met hun Facebook profiel op de app. Zo zorg je er voor dat steeds meer Facebook vrienden ook op de app actief zijn en de sociale context weer enig volume krijgt.

By | 2016-12-30T18:24:46+00:00 19 mei 2015, 01:25|Categories: Facebook, marketing|0 reacties

About the Author:

Ideeënkanon met een focus op service innovatie, maakt merken menselijk, versmelt de online en offline wereld tot 1, werkt vanuit bedrijfsdoelstellingen, maar ontwikkelt oplossingen voor gebruikers.

Laat een reactie achter