Playcept hackaton: MatchTakers – regel een blinddate voor 2 vrienden

HomemarketingPlaycept hackaton: MatchTakers – regel een blinddate voor 2 vrienden
Sinds mei 2015 is het niet meer mogelijk om alle Facebook vrienden van een gebruiker op te halen. Dit is een goede stap rondom heldere privacy regels voor Facebook gebruikers, maar betekent helaas dat matchtakers.com offline is gehaald. De video in onderstaande blogpost laat zien hoe het interactief concept heeft gewerkt.

Afgelopen vakantieperiode hebben Tim Timmermans en ik in drie weken tijd een playcept uitgewerkt tot een werkend prototype: MatchTakers.com. Een nieuwe manier van online daten: stuur als matchmaker twee Facebook vrienden op blind date.

Hoe zijn we op het idee gekomen?

Met je voeten in de modder! Je bent vrijgezel, dus hup.. zelf de datingplatformen op zoals RelatiePlanet, Lexa, OkCupid, Pepper en Paiq.

Als je eenmaal gewend bent aan het idee van online daten, ben je op ieder platform eerst tijd kwijt met het opstellen van een aantrekkelijk profiel. Als je profiel is opgezet, zoek je naar kandidaten en stuurt ze een berichtje. Pff.. dat valt nog niet mee, een leuk berichtje schrijven. Vervolgens wacht je braaf af, maar beloond wordt je niet echt. Meestal krijg je niks terug. Ben ik dan niet leuk of aantrekkelijker vraag je je dan af?

Na wat onderzoek blijkt dat je meedingt in een loterij. Dames ontvangen namelijk tientallen berichtjes per dag van mannen. Je moet dus al snel ‘de leukste’ of ‘de origineelste’ zijn vergezeld van een aantrekkelijke profielfoto om een reactie terug te krijgen.

Kan dat niet anders?

Ingrediënten voor een nieuw datingplatform

Met bovenstaande ervaringen in onze broekzak hebben we een aantal uitgangspunten genomen voor een nieuw datingplatform:

  • De gebruiker moet bijna geen tijd kwijt zijn met opstellen van een profiel
  • De gebruiker moet niet het idee hebben dat ze moeten zoeken naar een kandidaat
  • De gebruiker moet met enkele klikken een date kunnen krijgen
  • Vrouwen moeten niet overspoelt worden met tientallen berichten per dag
  • Vrienden zijn in de echte wereld vaak betrokken bij de selectie van een partner/date, waarom niet in een online dating platform?

Verander het dating paradigma

Wetend dat al onze vrienden, plus 1 miljard mensen, op Facebook al een uitgebreid profiel hebben maakt Facebook in eerste opzicht een geschikt platform om dating aan te verbinden. Echter, is Facebook voor velen iets te dichtbij om te gebruiken als datingplatform. Om het laagdrempeliger te maken en vrienden in het proces te trekken, zijn we op het matchmakers principe uitgekomen.

Bij MatchTakers treed een vriend op als matchmaker. De matchmaker zoekt twee vrijgezelle Facebookvrienden en stuurt ze een persoonlijke uitnodiging om op blind date te gaan. Beide kandidaten zien dus niet aan wie ze gekoppeld zijn. De communicatie gaat volledig via de matchmaker.

Het concept is simpel, maar gewaagd: koppel twee Facebook vrienden en stuur ze op een blind date

De matchmaker volgt hierin de volgende drie stappen om tot een match te komen:

  1. Login met Facebook en selecteer een vriend die je wil koppelen
  2. Vind een tweede vriend die past
  3. Schrijf een persoonlijke boodschap

De matchtaker krijgt vervolgens een uitnodiging, logt in op de applicatie en accepteert de blind date of niet.

Kijk mee met het volgende voorbeeld

Gespannen verwachtingen

Natuurlijk hoopten we stiekem dat als MatchTakers online kwam, dat de hele wereld massaal zou gaan matchen. Echter, ervaring leert dat de eerste versie van concepten meestal geen groot succes zijn. Zo gaat dat ook op voor onze eerste versie van MatchTakers.

Onze focus was dan ook niet om direct een succesvolle applicatie te lanceren, maar om zo snel mogelijk feedback te krijgen om het concept te valideren en zonodig aan te kunnen passen.

En kregen we veel waardevolle feedback? Reken maar!

Waardevolle feedback

Veel mensen die we hebben gesproken kennen wel een vriend die vrijgezel is die ze kunnen matchen. Als je hen het idee uitlegt, zijn ze razend enthousiast. Maar wat blijkt nu? Op het moment dat ze MatchTakers echt gaan gebruiken ontstaan er vaak twee problemen.

Als ze de eerste vriend geselecteerd hebben, is er niet altijd een goede match te maken voor die vriend binnen je eigen vriendenkring. Naarmate je vriendenkring groter is, wordt de kans ook groter dat je een passende match vind. Maar dat betekent ook dat er soms geen passende match tussen zit.

Het cruciale moment komt vooral daarna. Als je de tweede persoon hebt geselecteerd komt de matchmaker pas tot het besef dat er ook daadwerkelijk twee uitnodigingen gestuurd worden en hij/zij als matchmaker persoonlijk verantwoordelijk is of het een goede match is of niet. Dan wordt de matchmaker onzeker en haakt af in het proces.

Alleen met een werkend prototype hadden we dit social design probleem kunnen ontdekken. Het gooit je hele dating concept omver, maar geeft je wel echte inzichten voor het volgende project op de dating markt!

Toekomst?

MatchTakers hebben we in drie weken gebouwd en heeft nu vervolgens zo’n 3 weken live gestaan. Resultaat? 51 gebruikers. 8 matchvoorstellen en geen geaccepteerde match. Is dit het gouden concept? Nee. Hebben we veel geleerd en nieuwe ideeen om de datingmarkt op de kop te zetten. Zeker weten!

MatchTakers blijft voorlopig in zijn huidige vorm online staan. We blijven feedback verzamelen en broeden rustig verder op een volgend idee in de dating markt. Stay tuned!

By | 2016-12-30T18:24:46+00:00 20 aug 2013, 04:28|Categories: marketing|1 reactie

About the Author:

Ideeënkanon met een focus op service innovatie, maakt merken menselijk, versmelt de online en offline wereld tot 1, werkt vanuit bedrijfsdoelstellingen, maar ontwikkelt oplossingen voor gebruikers.

Eén reactie

  1. Niek 21 augustus, 2013 om 08:19- Antwoorden

    Denk je niet dat wanneer men verhalen ziet van succesvolle matches dit aanstekelijker kan werken? Volgens mij zijn al die anderen daar op gefocust. Ik zou ook kijken naar je achtergrond foto… Ik zie niet in hoe een stad het gevoel kan opwekken voor een succesvolle date. Lijkt te willekeurig zeg maar… Je zou bij wijze van ook een foto van een hutje op de heide te afbeelden maar dan heb je dus nog steeds niets. Een foto van en verliefd stel zou denk ik beter werken. Of een facebook-chatbericht met hartjes of iets in die trend.

    Het logo vind ik ook niet heel sterk… het komt meer over alsof het allemaal heel publiekelijk. Waarschijnlijk is het handig om als matchmaker een andere uitstraling te ontvangen dan de gene die worden uitgenodigd.

    Ik denk wel dat er potentie in zit maar qua design lijkt er geen goede focus te liggen. Het is wel netjes verzorgd maar het werkt niet op je gevoel.

    Nou ik zou zeggen… dikke kus en succes!

    ps. ga nou toch een keer op stap met die Ivo man… tis echt te lullig voor woorden hoe je hem aan de kant schuift!

Laat een reactie achter